Az edzés 10 előnye, ami jobbá teszi az életedet

edzés, életmódváltás, testmozgás

Az edzés 10 előnye, ami jobbá teszi az életedet


Életmódváltásba kezdeni sosem könnyű. Bár már kiskorunk óta az eszünkbe vésték, hogy a rendszeres testmozgás jót tesz az egészségnek, nem egyszerű rászánni magunkat, hogy bérletet vegyünk az edzőterembe, vagy szimplán csak elkezdjünk tornázni otthon, önszorgalomból. A mai blogbejegyzésünk az edzés 10 ismert, valamint kevésbé köztudott előnyét gyűjti össze, abban bízva, hogy talán neked is megadja a kezdőlökést a sportoláshoz. Tarts velünk!


1. Elősegíti a fogyást

 Bár mindenki tudja, semmiképp sem szerettük volna kihagyni a listáról, hogy az edzés (a megfelelő étrend mellett) a súlycsökkentés egyik legfontosabb pillére. Nem az a lényeg, hogy 0 felkészültséggel elkezdj hatalmas súlyokat emelgetni, hanem meg kell tanulnod fokozatosan és JÓL terhelni a tested. Ha bizonytalan vagy abban, hogy ez pontosan mit is jelent, a Springday csapata segít neked összeállítani azt az edzéstervet, ami a leghatékonyabban támogatja a fogyással kapcsolatos céljaidat.

2. Hozzájárul az izmok és csontok erősödéséhez

A serdülőkor végén minden évben 1 %-ot veszítesz a csontok és izmok erejéből, a rendszeres testmozgás pedig a legjobb módja annak, hogy megállítsd ezt a folyamatot. A csontjaid fokozatosan alkalmazkodnak az őket ért terheléshez, így minél többször mozogsz, annál erősebbé válnak. Az edzés felpörgeti az anyagcserét, és segíti azon hormonok felszabadulását, amelyek növelik az izmok felvevőképességét. Hatására könnyebben épülnek be az izmokba az elfogyasztott fehérjék, az izomszövet pedig szépen gyarapodik.

3. Csökkenti a krónikus betegségek kialakulását

 A fizikai aktivitás hiánya az elsődleges oka a krónikus betegségek kialakulásának. A testmozgás megvédi a szívet, javítja a keringést (ezáltal a tested oxigénellátottságát), a kardiovaszkuláris kondíciót és a vérnyomást. Tekintve, hogy a felhalmozódott hasi zsír növeli a 2. típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát is, a mindennapokba bevitt minimális, ám rendszeres edzés ezt is segít elkerülni.

4. Pihentetőbb alvást eredményez

 Az edzés alvásra gyakorolt hatása kettős, ezért érdemes figyelembe venni néhány dolgot, hogy biztosan ne ártsunk saját magunknak. Mindannyian tudjuk, hogy a mozgás endorfint termel, ami amellett, hogy boldogságérzetet biztosít, sokszor feszültséget is okoz a testben. Ez a belső feszültség meggátolja, hogy a szervezet nyugalmi állapotba kerüljön, ezért érezhetsz úgy, hogy KÖZVETLENÜL edzés után nem tudsz elaludni. Viszont! Amennyiben vársz két órát a lefekvéssel, máris élvezheted a sport alvásra gyakorolt jótékony hatását: mélyebben tudsz aludni, így a tested és az agyad is intenzívebben pihen.

5. Fejleszti a memóriát

Az izzadás során megnő a hippocampusban a memóriáért és tanulásért felelős sejtek termelődése, így könnyebben jegyezel meg új ismereteket. Ahogy azt már említettük, a rendszeres mozgás növeli a szívritmust és a test oxigénellátottságát, ami jótékony hatással van az agyi funkciókra. Mindezek tudatában nagyon fontos, hogy a kisgyerekekkel már egészen korán megszerettessük a mozgást, majd azt a kognitív hanyatlás megelőzése érdekében időskorban se hanyagoljuk.

6. Jó hatással van a párkapcsolatodra

 A Journal of Personality and Social Psychology tanulmánya szerint azok a párok, akik közösen edzenek, elégedettebbek a párkapcsolatukkal és nagyobb intimitást élnek meg. A felek kölcsönösen segítik és motiválják egymást, és nem hagyják, hogy a másik ellógja az edzést. Ha sűrűek a hétköznapjaitok, a közös edzés is kiváló alkalom lehet arra, hogy minőségi időt töltsetek egymással, és együtt vezessétek le a feszültséget.

7. Kiváló csodaszer másnaposság ellen

Jönnek az ünnepek, az év végi bulik, ezért talán veled is megesik, hogy egyik vagy másik nap macskajajjal ébredsz. Ha sikerül felkelned, és rávenned magad az edzésre, akkor a sportolás segíthet neked „kiizzadni” magadból a másnaposságot okozó toxinokat. A mozgás hatására felgyorsul a szíved, ami így több oxigént képes szállítani, és gyorsabban kimossa a szervezetedből a méreganyagokat.

8. Szebbé teszi a bőrt

A bőröd állapotát nagy mértékben befolyásolja a szervezetben lévő oxidatív stressz mértéke. Az oxidatív stressz akkor jelentkezik, amikor a test védekezőképessége nem képes teljesen helyrehozni azt a kárt, amelyet a szabad gyökök okoznak a sejteknek. A mozgás hatására természetes antioxidánsok termelődnek, amelyek megvédik a sejteket, és hatékonyan veszik fel a harcot a bőröregedés jeleivel.

9. Enyhíti a szorongást

A mozgás nemcsak a testnek, hanem a léleknek is csodaszer. A rendszeres sportolás által endorfin termelődik, ami csökkenti a fájdalomérzetet a testben, örömöt képes kiváltani, erősíti az önbizalmat, csökkenti a depresszió és a nyugtalanság tüneteit. Már csupán egy 1 órás, közepes intenzitású mozgás segít neked elfelejteni a nap során felgyűlt problémákat, a levezetett feszültséggel együtt pedig nő az energiaszint, és könnyebben megőrzöd a nyugalmadat.

10. Fejleszti az akaraterőt

Gondolj csak bele, mennyi elszántságra van szükséged ahhoz, hogy betartsd a személyi edződ által előírt edzéstervet, és a neked összeállított étrendben se csalj! Ugyanezt az eltökéltséget az életed más területein is kamatoztathatod: a sportolás hatására javulhatnak a munkával kapcsolatos szokásaid, könnyebben vethetsz véget az esetleges függőségeknek, és motiváltabbá válhatsz a jobb eredmények elérése érdekében.

Ha úgy érzed, egy kis segítségre van szükséged az életmódváltáshoz, keresd profi személyi edző csapatunkat és dietetikusainkat a Springday Health Clubban!