Halogatok, tehát vagyok – Mi fán terem a halogatás pszichológiája?

halogatas, halogatas pszichologia

Halogatok, tehát vagyok – Mi fán terem a halogatás pszichológiája?


Ki ne találkozott volna már iskolai, munkahelyi, vagy épp háztartásbeli teendők elodázásával? Tudod, mi a feladatod. Tudod, hogy el kellene végezned, mégis egyszerűbb homokba dugni a fejed és addig húzni a dolgot, amíg már tényleg összecsapnak a fejed felett a hullámok. A halogatás az emberi természetből fakadó, hétköznapi jelenség, ami sajnos igencsak visszaveti a produktivitásunkat. Életünk bármely területén előfordulhat, de tipikus példaként említhetjük az életmódváltás, valamint a sportolás elkezdését is. De vajon mi áll a háttérben? És legfőképpen: hogyan kerekedhetsz felül rajta? Tarts velünk!


Meddig lehet húzni?

A halogatásnak jellemzően két fajtáját különböztetjük meg. Az első típus az egyetemisták számára nyomasztóan ismerős lehet: adott egy határidő, ameddig el kell készülni egy beadandóval, prezentációval stb. Annak ellenére, hogy a diáknak több hét áll a rendelkezésére a feladat teljesítésére, ő mégis a határidő előtti 2-3 napban fog hozzá, hiszen „ráér az még”. A második típus esetében a cselekvés megkezdése nincs fix dátumhoz kötve, így talán még veszélyesebb. Míg az első példában a határidő közeledte miatt előbb vagy utóbb úgyis el kell végezni a feladatot, addig jelen esetben semmi sem késztet aktivitásra.

A leggyakoribb határidő nélküli halogatás a sportolás esetében jelentkezik. Hányszor fogadtad már meg újévkor, hogy ez az év más lesz, és rendszeres edzéssel fogsz tenni az egészségedért? Bár az éjféli koccintás mámorában tett ígéretek legtöbbször valódi eltökéltséget mutatnak, a legtöbb esetben nem követik valódi tettek. Talán nem lövünk nagyon mellé azzal, hogy a „majd holnap” vagy a „majd hétfőn elkezdem” mondatokkal már nem egy, és nem is kettő olvasónk nyugtatta a lelkiismeretét. 

 

Miért halogatunk?

Bár halogatás mögött legtöbbször a motiváció életben tartása, vagy annak teljes hiánya áll, számtalan kifogást ismerünk, amelyek miatt nemet mondunk a rendszeres testmozgásra:

1. „Ez nekem nem megy.” – Sokan mantrázzák maguknak, hogy ha nem fognak bele, legalább kudarcot sem vallhatnak. Ez a kifogás típus akkor jelentkezik, ha helytelen célokat tűzünk ki magunk elé. Irreális elvárások helyett lásd be, hogy nem leszel képes 10 kilométert futni egyhuzamban, ha évek óta a futócipőd közelében sem jártál, és nem fogsz tudni leadni 20 kilót 1 hónap alatt, hiszen a változáshoz a saját egészséged érdekében idő kell.

2. „Biztosan fájni fog.” – Nem meglepő, hogy ha azt feltelezzük, hogy egy tevékenység kellemetlenséggel jár, akkor minél inkább szeretnénk elkerülni. Erre csak azt tudjuk mondani, hogy idő- és energiabefektetés nélkül sosa nincs eredmény. Amennyiben most kezdesz életmódváltásba, elkerülhetetlen lesz egy kis izomláz, azonban az idő előrehaladtával a tested alkalmazkodik a terheléshez, így fájdalom nélkül is egyre nagyobb teljesítményre leszel képes.

3. „Nekem erre nincs időm.” – Dehogy nincs! Tudtad, hogy már napi 20 perc közepes intenzitású mozgással is sokat tehetsz az egészségedért? Ha jelenleg nem is lehet edzőterembe járni, arra biztosan tudsz időt szakítani, hogy sétálj egyet a parkban, lépcső helyett a liftet válaszd, vagy épp megcsinálj pár guggolást az esti sorozatod alatt.

4. „Nem tudom, hogyan csináljam.” – Ha nem tudod, milyen gyakorlatokra lenne szükséged ahhoz, hogy elérd a kívánt célt, az információ és a tudás hiánya is nagy akadályt jelenthet. Ebben az esetben mindenképp azt javasoljuk, hogy fordulj szakemberhez, hiszen a helytelenül kivitelezett vagy nagy terheléssel végzett gyakorlatok akár sérüléshez is vezethetnek!

5. „Mit fognak szólni mások?” -  Tudjuk, hogy sokszor nehéz elhinni, de sportolni nem csak a modell alkatú emberek járnak. Sőt! A Springday-nél egy olyan közösség létrehozására törekszünk, amelyben nincs helye az előítéleteknek. Mi szeretettel várunk, ha vékony vagy, de akkor is, ha jelentős túlsúllyal küzdesz. Nem kapsz furcsálló pillantásokat, ha nem a legmenőbb edzőcuccban érkezel, de akkor sem, ha még sosem használtál edzőgépeket. Azért vagyunk, hogy támogassunk és segítsünk elérni a céljaidat!

 

Mit tehetsz a halogatás ellen?

Tarts magad egy fix időponthoz! Abban az esetben, ha a sportolást egy fix, elmozdíthatatlan határidőhöz kötöd, akkor sokkal kisebb eséllyel fogod kihagyni. A kulcs a rendszeresség!

Sportolj másokkal együtt! Ha a pároddal vagy a barátaiddal mozogsz, sokkal kellemetlenebbül fogod magad érezni, ha le akarod mondani az aznapi alkalmat. A közösség motivál, visz előre, így neked is könnyebb lesz felülkerekedni a lustaságon.

Mérj! Jegyezd fel egy naptárban az előrehaladásodat, hiszen ha visszatekintesz a feljegyzéseidre, akkor be fogod látni, hogy igenis képes vagy rá! Ragasz ki otthon egy olyan helyre, ahol jól látod, így motiváltabb leszel, hogy ne hagyd abba azt, amibe már ennyi energiát fektettél.

Jutalmazd meg magad! Bizony, ez nem csak gyerekeknél működik. Bár az egészség, a fittség és a karcsúság már önmagában nagy eredmény, pozitívan fog hatni a jövőbeli teljesítményedre, ha egy apró kézzelfogható jutalmat is adsz magadnak az erőfeszítéseidért.

 

Mozogj a saját egészségedért! Várunk szeretettel a Springdayben, bízunk benne, hogy nemsokára találkozunk!