Téli edzés a szobában és azon túl – erre figyelj oda!

téli edzés a szabadban

Téli edzés a szobában és azon túl – erre figyelj oda!


A tél derekán még a legelhivatottabb és leglelkesebb sportolni vágyók számára is kihívás a rendszeres testmozgás. A nappalok továbbra is rövidek, az éjszakák hosszúak, sokszor még az ágyat is nehezen hagyjuk el, nem beszélve a kellemes meleget árasztó lakásról. Pszichológiai kutatások szerint jól megfigyelhető összefüggés mutatkozik az emberek fizikai aktivitásának csökkenése és a hőmérséklet csökkenése között: minél hidegebb az időjárás, a téli edzés gondolata annál távolabb kerül tőlünk. Tegyünk együtt ellene!


Találj motivációt!

Életmódváltásba kezdeni sosem könnyű. Bár már kiskorunk óta az eszünkbe vésték, hogy a rendszeres testmozgás jót tesz az egészségnek, nem egyszerű rászánni magunkat, hogy elkezdjünk tornázni otthon, önszorgalomból. Azt tanácsoljuk, hogy fogadalmak helyett határozz meg reális célokat, amelyek mellett lelkiismeretesen kitartasz! Szeretnél a strandszezonra megszabadulni a karácsonyi nassolások alatt növesztett úszógumiktól? Feszes combokat villantanál majd rövidnadrágban? Vedd számba, milyen feltételeknek, részcéloknak kell teljesülni ahhoz, hogy elérd a kívánt végeredményt, és ne hagyd, hogy bármi is eltántorítson az elhatározásodtól!

Kérj segítséget!

Ahogy már egy korábbi blogbejegyzésünkben is említettük, mindenki számára más adja meg a kezdőlökést a mozgáshoz. Ha úgy érzed, egyedül nehezebb kitartanod a céljaid mellett, válassz egy edzőpartnert, akivel együtt mozoghattok! Ha ez éppenséggel a párod, akkor két legyet is üthettek egy csapásra: közösen tesztek az egészségetekért, és a minőségi együtt töltött idő által a kapcsolatotokat is megerősítitek. Az edzőtársad motivál a folyamatos előrehaladásban, nem hagyja, hogy csalj a téli edzés során, emellett külső szemlélőként az elvégzett gyakorlatok helyes kivitelezésében is nagy segítségedre lehet. Ha pedig egy szakértő támogatására bíznád inkább a fejlődésed, egészségközpontunk nyitása után személyi edzőink is állnak a rendelkezésedre!

A téli edzés alapja a felkészülés

Nincs rossz idő, csak nem megfelelő öltözet – azaz a szabadtéri mozgás titka a réteges öltözködésben rejlik. Nem szabad elfelejtened, hogy az ízületek a test leghidegebb és egyben legsérülékenyebb pontjai, ezért rájuk fordíts mindig kiemelt figyelmet! A kezek, a nyak és a fej védelme is fontos, hiszen "kilógnak" a törzsből, emiatt jobban ki vannak téve a lehűlésnek. Próbálj meg a ruházat tekintetében egyaránt egyensúlyt találni, és elkerülni a túl- illetve az aláöltözést is! Intenzív futás esetében akkor megfelelő az öltözeted, ha az első 10 percben még picit dideregsz. Pro tipp: tedd az edzőcuccodat a radiátorra, mielőtt elhagyod az házat, ezáltal kellemesebbé varázsolhatod az első pár kint töltött percet!

Azt reméljük, mondanunk sem kell, hogy a sérülések elkerülése érdekében soha ne hagyd ki a bemelegítést. Az ízületek és izmok átmozgatása télen még nagyobb szerephez jut: a bemelegítés hatására a vér átáramlik az egyes belső szervekből az izmok felé, amelyek ezáltal erősebbé és kitartóbbá válnak. Szánj rá legalább 5-10 percet: jöhet egy kis gimnasztika, lépcsőzés, nyújtás és mindenképp dörzsöld át az izmaidat!

Milyen mozgásformát válasszak?

Lássuk be, a fitnesz- és edzőtermek bezárása igencsak megnehezítette a télen is sportolni vágyók életét. Próbáld meg kihozni a lehetőségeidből a legtöbbet! A futás egy kézenfekvő megoldás, de megértjük, ha téged is eltántorít a januári zimankós időjárás. Erre a futópad a legjobb beltéri alternatíva, ám fontos tudnod, hogy ennek felülete egészen máshogy terheli meg az izmaidat. Mivel a futógép futófelülete folyamatos mozgásban van, eltérő a leérkezés és elrugaszkodás fázisa, és a normálisnál hosszabb ideig tartózkodik a láb a talajon (a szalagon). Sokan meglepődve tapasztalják, hogy a sok futópados edzés után vissza kell szokniuk a „rendes” szabadtéri futáshoz, és emiatt gyakran izomlázzal is szembesülnek.

Ha már az otthoni gépeknél tartunk, a szobabicikli is kiváló eszköz egy kis testmozgásra. Bár kissé monoton edzésforma, jó hír, hogy eközben is hallgathatsz zenét, sőt, akár sorozatokkal is feldobhatod a tekerést. Váltogasd bátran az intenzitást, és használd ki az intervall edzés zsírégető erejét!

Nem maradhatnak ki a felsorolásból a súlyzós edzések sem, amelyek esetében a fokozatosságra szeretnénk felhívni a figyelmedet. Ha az izomépítés eddig nem képezte a rutinod részét, a lehető legkisebb súllyal kezd, majd csak lassan kezd el emelni a nehézségi szintet. A súlyzós edzés nagy előnye, hogy hihetetlenül személyre szabható, így tényleg azt a területet erősítheted vele, amelyiket csak szeretnéd. A gyakorlatokat bátran variálhatod, kezdd alacsony ismétlésszámmal, majd a fejlődésednek megfelelően emeld az ismétlésszámot és a súlyokat is!

 

Bízunk benne, hogy nemsokára már nemcsak az online térben, hanem személyesen is hasznos tanácsokkal láthatunk el téged!